از محبوب ترین های عرصه انواع لیفتراک ها علاوه بحث برندیگ که در کشور ما تجهیزات ساخت ژاپن و کره همچون تویوتا ، کوماتسو ، هیوندای و دوو دوسان و غیره از طرفداران و خواهان زیادی برخوردار هستند، از نقطه نظر سوخت ومنبع تامین کننده انرژی حرکتی دستگاه که جزئی لاینفک از قوانین فیزیکی جهان ما می باشد، می توان به لیفتراک گازوئیلی یا لیفتراک دیزلی اشاره کرد.

که مخصوصا در ظرفیت حمل بار سبک تا 3 تن دیزل بسیار مورد توجه و علاقه است البته به غیر از دسته سبک کاری در دسته سنگین نیز برای مثال 10 تن دیزل و حتی بالاتر 20 تن دیزل به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت به صورت انحصاری و بدون رقیب تولید می شود.

در این نوشتار به بررسی نقاط قوت و مزایای موتور های دیزل که سبب شهرت آن شده از یک سو خواهیم پرداخت و از سمتی نیز معایب و نقاط ضعف آن را بررسی خواهیم کرد.

نقاط قوت موتور لیفتراک دیزلی

اولین نکته این است که این سیستم های موتوری از حساسیت کم تری نسبت به نوع و ماهیت سوخت ها برخوردار هستند و از انرژی های فسیلی ارزان تر مانند گازوئیل می توانند به دلیل نحوه عملکرد موتوری استفاده کنند.

به دلیل ماهیت سوختی که در این ادوات به کار گرفته می شود و از خاصیت حساسیت کم تر نسبت به آتش سوزی بهره مند هستند که این موضوع تا حدودی سبب ایمن تر شدن دستگاه در زمان کار نسبت به خطر آتش سوزی می شود.

امکان استفاده از نسبت تراکم بالا در سیستم موتوری دیزلی که این افزایش نسبت تراکم محدودیتی ندارد. انجام فرآیند احتراق به صورت خود کار بدون احتیاج به سیستم جرقه زنی مشابه سیستم های لیفتراک بنزینی.

تفاوت در بازده حرارتی موتور های دیزل نسبت به موتور های بنزینی مورد اتفاق دیگری است که علت آن استفاده از نسبت تراکم بالا تر در دستگاه دیزلی است که برای مثال به بازده حرارتی سی و پنج درصد در موتور دیزل و بازده حرارتی بیست و پنج درصد در موتور های بنزینی می توان اشاره داشت.

میران مصرف سوخت کمتر در سیستم های دیزلی به نسبت ثابت انرژی و قدرت تولید شده که می تواند بازه سوخت رسانی و شارژ مجدد لیفتراک را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین گشتاور موتور تولید شده توسط لیفتراک دیزلی ثابت تر بوده و از نوسانات کمتری برخوردار است.

معایب موتوری لیفتراک دیزلی

اولین مورد از این سر فصل شاید بتواند حجیم و سنگین تر بودن موتور های دیزلی نسبت به سایر موتور باشد که گاهی در تنظیم ابعاد دستگاه برای سازنده مشکلاتی ایجاد می کند البته در مقایسه با مزایای دستگاه و نیز اولویت های خریدار این موارد قابل چشم پوشی و نادیده گرفته شدن است.

گفته شد که از نکات مثبت این دستگاه ها امکان استفاده از نسبت تراکم بالاتر در موتور های آن ها است که این موضوع از یک منظر نقطه قوت است ولی به همین دلیل نیاز به آب بندی بهتر پیستون و سیلندر در این ادوات ضرورت پیدا می کند. مورد دیگر آنکه ذرات معلق تولید شده و ایجاد شده توسط این سیستم ها نسبت به مشابه بنزینی آن بیشتر است که این امر سبب رجحان دستگاه بنزینی و هیبریدی نسبت به این مدل ها در زمانی است که آلایندگی اهمیت دو چندان پیدا می کند.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.