اگر بخواهیم توضیحی بر چگونگی آغاز لیفتراک را در بازه های تاریخ مدرن به عنوان ابزاری مدرن بدهیم باید به بررسی فعالیت شرکت هایی چون کلارک و نیز یال توئن بپردازیم و درنهایت نگاهی به لیفتراک تویوتا بی اندازیم . نیاز به ایجاد چنین دستگاه هایی در خلال نبرد های جهانی اول به وقوع پیوست که به جهت انسان محور بودن تولید و حرکت به سمت کمبود نیروی انسانی ناشی از تبعات جنگ ، شرکت های فوق الذکر ابزار هایی را در امر بار گیری و نیز تخلیه و جا به جایی کالا ، کار آیی داشتند معرفی نمودند، در این میان شرکت کلارک به عنوان پیشرو این صنعت تقریبا تمامی ادوات و ماشین های صنعتی و بالابر را تولید می نمود، بنا بر این در سال هزار و نهصد و هجده میلادی اقدام به فروش این اقلام در بازار های آن دوره نمود .

بعد از پایان جنگ اول بین الملل ودر اوایل دهه بیست میلادی بود که طرح رسمی دستگاه لیفتراک متشکل از یک دستگاه تراکتور مانند و قطعه نوک تیز شبیه به شاخک های لیفتراک امروزی برای جا به جایی و حرکت عمودی بار ارائه گردید . در گام بعد به عنوان گامی اساسی در تکامل این وسیله باید به دومی جنگ بین الملل اشاره کنیم که دستگاه های پیشرفته و مدرن از این نوع پا به عرصه ظهور گذاشتند و نقشی اساسی در سرعت بخشیدن به جا به جایی و انبار سلاح و ادوات جنگی داشتند جالب آن که مکمل های این تجهیزات در صنعت یعنی پالت ها در این دوره متناسب به نوع دستگاه به کار برده شده ساخته و طراحی می شدند .

لیفتراک تویوتا دیزلی

مرحله بعدی تحول لیفتراک ها مربوط به دهه پنجاه میلادی می شود که لیفتراک برقی اولیه مجهز به نوعی باتری به بازار عرضه و محبوبیت فوق العاده ای یافتند . و نمونه های از لیفتراک های رایموند در این دوره عرضه شد .در سال های انتهایی دهه شصت میلادی و سال های ابتدایی دهه هفتاد میلادی تحول شگرف دیگری در زمینه بهبود و تحول سستم های کنترل های برقی فورک لیفت ها لحاظ گردید و شرکت های سازنده اقدام به کمال رسانی بهروری این ماشین ها نمودند .

قدم بعدی در به کاری گیری و ساخت این ادوات را شرکت میتسو بیشی با ارئه لیفتراک های هیبرودی و ترکیبی با پایه باطری لیتیوم یون و سوخت دیزل ، تحول عظیمی در این صنعت ایجاد کرده و تا سی و نه درصد سبب کاهش سوخت این تجهیزات نسبت به نمونه های مشابه آن شدند ، برداشته است . امروزه این ماشین آلات با استفاه از منابع سوختی گوناگون نظیر بنزین ، گاز های فشرده ، باطری برقی ، دیزل و نیز به صورت ترکیبی تولید و مورد بهره برداری قرار می گیرند .

حال پس از توضیحی مختصر از تاریخچه دستگاه لیفتراک نوبت به ارائه توضیحاتی در مورد لیفتراک تویوتا و کمپانی سازنده آن به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان مدرن این وسیله است . این شرکت در حدود پنجاه سال قبل در آمریکا شمالی اقدام به تولید اولین دستگاه خود از این نوع نمود که تقریبا برابر با سال 1956 میلادی است و بعد از آن نیز یدک کش تویوتا را به خط تولید خود افزود . آغاز روند صادرات محصولات این مجموعه به سال ها میانی دهه شصت میلادی می رد که نهایت در اواسط دهه نود میلادی توانست رکورد فروش لیفتراک تویوتا را در سطح جهان به عدد یک میلیون برساند .

نخستین لیفتراک تویوتا

شاید این نکته بسیار جالب و هیجان انگیز باشد که این تولید کننده لیفتراک در سال های 2002 الی 2011 دارای مقام اول بزرگ ترین عرضه کننده ادوات صنعتی ، تخستین و برترین ارائه کننده خدمات پس از فروش و ارائه قطعات یدکی شده و طبق آمار رسمی این شرکت از هر 5 دستگاه لیفتراکی که در سطح بین المللی توزیع می شود یکی مزین به نام برند این کمپانی است .

نخستین لیفتراک تویوتا در آمریکا

نکات هیجان انگیز دیگری هم در مورد این برند جهانی وجود دارد ، اول اینکه تمامی کارخانجات تویوتا در آمریکای شمالی مطابقت کاملی با استانداردهای بین المللی سازمان استاندارد (ISO) 14001  داردند و دوم آن که این شکرت به مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی خود کاملا پایبند بوده و سوم این که در سال آخر دهه نود میلادی تویوتا با توزیع سیستم ثبات فعال تویوتا (Toyota SAS) ایمنی مضاعفی را برای لیفتراک هایش ارائه نمود .

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.