چنان چه شخصی یا شرکتی قصد خرید لیفتراک یا هر وسیله و کالای دیگری را داشته باشد قطعا و طبیعتا ملاک ها، معیار ها، شاخص ها و موارد و استثنائاتی را در این خصوص لحاظ می کند که قطعا برخی از این ویژگی ها مربوطه و مشخصات لیفتراک ها از وضعیت مطلق و برخی از وضعیت نسبی در تاثیر گذاری بر فرآیند تصمیم گیری و خرید دستگاه برخوردار هستند، بعضی از این موارد مانند طول دستگاه، ارتفاع دستگاه، وضعیت کانتینر رو بودن یا نبودن، تجهیزات جانبی و الحاقیه، نوع لاستیک لیفتراک بسیاری موارد دیگر که در ادامه شرح خواهیم داد.

مولفه های اصلی و مشخصات عمومی در خرید لیفتراک

مولفه های مهم هر دستگاه لیفتراک معمولا بر روی پلاک دستگاه به صورت عمومی و کاتالوگ لیفتراک به صورت تخصصی تر درج شده است، مواردی نظیر سال تولید، مدل لیفتراک، کلاس دستگاه، ویژگی های موتوری وسیله همچون سوختی که برای حرکت و بالا بری مورد استفاده قرار می دهد و توان موتوری، مشخصات ابعادی نظیر طول، عرض و ارتفاع که هر کدام در محاسبات تطابق دستگاه و محیط فیزیکی کار از اهمیت به سزایی برخوردار هستند. برخی مشخصات دستگاه حالت کلیدی تری دارند نظیر ارتفاع دکل در حالت عمودی و بسته شده که در تنظیم هماهنگی ورودی ها وسقف ها با ارتفاع دستگاه نقش کلیدی دارد و نیز شعاع و مسیری که دستگاه نیاز دارد تا بتواند چرخشی کامل را در محیط کاری به خصوص در میان قفسه بندی ها انجام دهد.

دسته دیگری از شاخصه های دستگاه لیفتراک مطرح هستند که در درجه دوم اهمیت قرار دارند مانند زاویه گیری عقب وجلوی دکل لیفتراک، نوع لاستیک های به کار رفته در دستگاه که می تواند توپر یا بادی باشد و انتخاب میان این دو مدل بستگی کاملی به محیط کاری و ماهیت فیزیکی کار دارد برای مثال در محیط هایی که با ذوب مواد سر و کار دارند و یا اشیاء تیز و برنده که سبب آسیب به لاتسک و تایر های بادی می شوند و هزینه نگهداری و مدت زمان استراحت دستگاه در تعمیرگاه را افزایش می دهند لاستیک توپر اولویت دارد. موارد این چنینی بیشتر بستگی به سلیقه و همان طور که گفته شد ماهیت کار و محیط کاری دارد.

بحث و موضوعی که بیشتر مد نظر کارشناسان فنی و افراد حرفه ای است مبحث توان موتوری و صفات موتوری لیفتراک و سوخت مورد استفاده  و موضوع سیستم انتقال قدرت است چرا که وظیفه اصلی دستگاه بر عهده این قسمت و نیز سیستم هیدرولیکی آن است. البته نباید غافل شد که برند و کشور و شرکت سازنده دستگاه هم سهم مهمی از پروسه تصمیم گیری را بر عهده دارد و معمولا نمایندگی لیفتراک که فروش لیفتراک را بر عهده داردبا مواردی همچون تخفیفات و یا شرایط بهینه شده فروش اقساطی لیفتراک سبب ایجاد وضعیت های انگیزشی در خریداران می شوند.

ترکیب مشخصات فنی لیفتراک برای تصمیم گیری

همه مواردی که در بالا اشاره شد به صورت عموم بر خرید مشتریان تاثیر گذار هستند اما زمانی که فرد یا شرکت وارد روند تصمیم گیری می شودباید از سیستم اولویت بندی مناسبی استفاده نماید و به این صورت شاخصه های مطلق را به سمت نسبی بودن سوق دهد.

حال این موضوع به چه معنا است؟ یعنی ممکن است شرکتی که در صنایع غذایی فعال است برای انبار خود تصمیم به خرید دستگاه مناسب بگیرد، قطعا مواردی همچون توان موتوری، نوع لاستیک و بسیاری از ملاک ها در رده اولویتی غیر از رده اول جای خواهند گرفت، حتما می پرسید به چه دلیل؟ جواب این است که اینگونه صنایع به دلیل معذورات بهداشتی و استاندارد های کاری و حرفه ای مجبور به استفاده از لیفتراک برقی و یا لیفتراک هایی با سوخت پاک هستند و سایر موارد در زمان تصمیم گیری شاید کم اهمیت تر و یا بی اهمیت باشند، همچنین ارتفاع دستگاه و وضعیت دکل بسته آن نیز برای این گونه مشتریان حائز اهمیت است چرا که معمولا با سر در های ورودی کوتاه و فضای محدود انباری روبرو هستند و باید از دستگاه هایی با ابعاد مناسب و شعاع چرخش بهینه استفاده نمایند.

در این گونه موارد معمولا برند دستگاه چه تویوتا باشد چه اشتیل چه لینده چه هیوندای و چه کوماتسو یا هر برند دیگری، از درجه چندم اهمیت برخوردار است.

 

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.