از پر طرف دار ترین و پر مصرف ترین های لیفتراک می توان به لیفتراک دیزلی علی الخصوص لیفتراک دیزلی 3 تن اشاره داشت، این مدل از تجهیزات معمولا در تمامی صنایع به استثناء مواردی که از سطح استاندارد های بالایی در مورد عدم آلایندگی برخوردار هستند کار برد دارند و به دلیل موتور های پر قدرت که به توضیح آن خواهیم پرداخت و نیز انطباق با انواع شرایط آب و هوایی از سرد و خشک گرفته تا مرطوب و غیره استفاده فرآوانی می شوند. بر آن شدیم تا خوانندگان محترم را بیشتر با موتور و قلب تپنده این وسیله آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

آشنایی با مختصات فنی موتور های دیزلی به صورت عمومی

شاید در ابتدا بهتر باشد در مورد دو مدل موتور احتراق داخلی که شامل گازوئیل سوز و بنزین سوز است را مطرح کنیم تا نقطه شروعی بر آشنایی مبتنی بر تمایز را شروع نماییم. همان طور که بیان شد تجهیزات دیزل محور انبار داری بسیار پر طرفدار هستند و از ظرفیت های کاری متنوع برای موضوعات کاری مختلف از 1 تن تا 40 تن، از انبار های کوچک تا بار انداز ها، برخوردار هستند.

تفاوت موتور های بنزینی و گازوئیلی

موتور هایی که در ادوات بنزینی لیفتراک مورد استفاده و کاربرد هستند ابتدا ترکیب گاز و هوا را مکش نموده و این ترکیب را دچار تراکم نموده و سپس آن را با جرقه شعله ور می کنند در حالی که سیستم یک موتور دیزلی به این شکل است که در ابتدای امر هوا را مورد تراکم دهی قرار داده و متراکم می کند و سپس سوخت را به درون این هوای متراکم تزریق نموده و گرمای حاصل از این متراکم سازی سبب اشتعال خود به خود سوخت می شود.

از دیگر موارد تفاوت سیستم بنزینی و دیزلی در لیفتراک ها که تاثیر مهمی نیز در بهبود عملکردی این ادوات و تجهیزات دارد نسبت تراکم است که به ترتیب برای موتور های بنزینی 8:1 تا 12:1 است ولی در لیفتراک های دیزلی این نسبت از 14:1 به بالا است و جالب آن که این نسب موجود در موتور های لیغتراک دیزل سببب بهبود کار آیی آن می گردد.

دیگر تفاوت ها لیفتراک بنزینی و لیفتراک دیزلی در بحث موتوری

از دیگر نقاط تفاوت که در کار کرد و بهره وری دستگاه های این چنین موثر است مبحث استفاده از کاربراتور است که معمولا نوع بنزینی موتور ها سوخت و هوا را قبل از ارسال به داخل سیلندر از این طریق ترکیب می نمایند و یا این ادوات از دریچه تزریق سوخت استفاده می کنند، این در حالی است که انواع دیزلی مستقیما سوخت را به داخل سیلند وارد می کنند و یا به اصطلاح از تزریق مستقیم سوخت بهره می برند.

نتیجه گیری و ادامه مباحث موترو لیفتراک دیزلی

برای گرفتن نتیجه از این نوشته فعلا به توضیحات بیشتری نیاز است که در یک نوشتار تک موردی در خصوص لیفتراک های دیزلی امکان ارائه تمامی این موارد میسر نمی شود، قطعا این موضوع در چند مقاله بعدی نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت، لذا از خوانندگان ارجمند استدعا داریم با مقالاتی که در روز های آتی و در ادامه این مطلب بیان خواهند شد ما را همراهی کنند تا هم این نوشته به سر منزل مقصود رسیده و هم آگاهی مهمی در این خصوص برای همراهان فرآهم شود.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.