در میان سیل انبوه و گسترده ادوات و لوازمی که در واحد انبار داری و حمل کالا در صنایع مختلف استفاده می شوند با دستگاهی روبرو هستیم به نام جک پالت. این وسایل خانواده ای با اعضای بسیار گسترده را شامل می شود.

تعداد بسیار زیاد از ابزاره های این چنینی وجود دارد. تفاوت عمده این وسایل و ادوات در ابعاد، اندازه، بالابری، نوع پمپ و شاخص های دیگر است. به لحاظ وزن قابل جا به جایی توسط جک پالت بر این آیتم از 1 تن تا 5 تن متغییر است.

این تفاوت وزنی به دلیل این است که صنایع متفاوتی را از منظر ارائه خدمات در بر بگیرد. پر مصرف ترین های این تجهیزات جک پالت 3 تن می باشد.

جک پالت چیست؟

یکی از چندین دستگاه جا به جایی بار به وسیله پالت است. این وسیله از دو شاخک که قطری برابر با 5 سانتیمتر الی 8 سانتیمتر دارند تشکیل شده است. طول معمول این شاخ ها بین 80 سانتیمتر تا 200 سانتیمتر می باشد. ارتفاع قابل بالابری و اعمال این دستگاه بین 20 سانتیمتر تا 80 سانتیمتر است. وزن های عملیاتی آن نیز بین 1000 کیلو گرم تا 5000 کیلوگرم متغیر می باشد.

تمامی شاخص های اعلامی فول در یک جایگشت مهندسی تبدیل به اعضای گسترده این دستگاه می گردند. جک پالت ها در اصطلاح عمومی لیفتراک دستی نیز نامیده می شود. جک های حمل کالا با قرار گرفتن در قسمت های مخصوص تعبیه شده در پالت ها می تواند با استفاده از پمپ های هیدرولیک قوی اقدام به بلند کردن بار از سطح زمین نماید.

قطعات و پمپ های هیدرولیکی این ابزاره به دو صورت باز شو یا قابل تعویض و غیره آن است. بر روی دسته حمل آن دستگیره و اهرمی برای تنظبم حالات پمپ وجود دارد. حالت غیر عملیاتی، حالت بالابری، حالت تخلیه برای برگرداندن جک پالت به حالت اول جهت خروج از پالت می باشد.

 

همان گونه که در تصویر مشخص است این وسیله انبار داری دارای چرخ هایی در قسمت جلو و عقب می باشد. این چرخ ها یا لاستیک جک پالت از چند مدل مختلف اعم از پلی اورتان و فلزی و غیره می باشد. هر کدام از این مدل ها خواص خاص و معایب مخصوص به خود را دارا می باشند.

انواع جک پالت

در قسمت ابتدایی این نوشته بیان شد که با یک جایگشت مهندسی از انواع مولفه های ابعادی و فنی دستگاه های گوناگونی برای کاربری صنعتی تولید و طراحی می شود.

البته ذکر این نکته نیز نباید مغفول واقع شود که کارکرد این تجهیزات فلسفه وجودی آن ها را تامین کرده است. جک پالت کوتاه، بلند، کم عرض، عریض، جک پالت قیچی، جک پالت باریک و غیره از مشتقات این وسیله می باشد.

نتیجه گیری

برای معرفی کاربرد و ساختار و شماتیک هر وسیله ما نیاز به صرف زمان و تحلیل فنی گسترده داریم. قطعا تنها نوشتن یک مقاله نمی تواند اصل مطلب را عرضه نماید. لذا خوانندگان گرامی ضمن دنبال کردن سلسله مقالات مربوطه می توانند به کسب آشنایی با جک پالت ها بپردازند.

چنان چه فرصت این موضوع از شما دریغ شده است می توانید با واحد فروش جک پالت در مجموعه لیفت سنتر تماس بگیرید. این امر سبب تسهیل دریافت اطلاعات در کوتاه ترین زمان و دریافت مشاوره رایگان می شود.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.